Fagsnakk fra Cappelen Damm

Brurskanken samiske kvinneforening.
Samfunn og historie

Hvorfor er 6. februar samenes nasjonaldag?

6. februar 1917 samlet 100 samer fra både Norge og Sverige seg i Trondheim for å diskutere viktige felles interesseområder som reindriftslov, samiske organisasjonsspørsmål, skolesak og status for det samiske språket. Begivenheten var viktig, for den sendte et budskap til regjeringene i begge land om at samiske interesser måtte tas alvorlig av storsamfunnene. 6. februar ble senere en naturlig dato for valg av samenes nasjonaldag.

Lyskrans til Lucia-feiring
Skole og utdanning

Jul på norsk – kultur, kos og konflikt

Jul og juletida me nå er inne i, er tettpakka med symbol og forteljingar om kva norske juletradisjonar inneber. Overalt dukkar det opp referansar som kan fortelja oss om korleis religion, kultur og samfunn er tett vovne saman, og om korleis kontakt og migrasjon over landegrenser også speler inn. Figurar som Santa Lucia, nissar og Jesusbarnet vitnar om eit samspel av kultur, kos og konflikt. Kanskje kan det også fortelja oss noko meir om kva slags rolle religion speler i samfunnet vårt?

Historie

Korstogene – i middelalderen og vår egen tid?

22. juli 2011 drepte Anders Behring Breivik 77 uskyldige mennesker i terroraksjoner i Oslo sentrum og på Utøya. 15. mars 2019 skjøt og drepte en australsk høyreekstremist 51 mennesker i et angrep mot to moskéer i Christchurch på New Zealand. Felles for begge disse terrorhandlingene er at gjerningspersonene på ulike måter forsøkte å rettferdiggjøre sine handlinger, ved å vise til en helt bestemt historisk hendelse, nemlig korstogene. Hva er det med et fenomen fra middelalderen som fortsatt kaster lange skygger over hendelser i vår egen tid? Og hva er egentlig korstogene?

Samfunn

Max Weber: Hva betyr han i dag for analysen av det moderne samfunn?

Den tyske samfunnsforskeren Max Weber døde for 100 år siden. Han er etablert som klassiker innen fag som statsvitenskap, sosiologi, økonomisk historie og diverse utgaver av organisasjonsfaget. Innlegget er skrevet i forbindelse med den nye utgivelsen Max Weber. Aktuelle perspektiver. Weber skrev tidvis vanskelig og utforskende, og mange av hans arbeider var å regne som […]
Historie

Alle tiders historie og fagfornyelsen

Fagfornyelsen legger mer vekt på refleksjon om hvordan historien blir til, hva den brukes til og hvordan den former livene våre. Hvordan kan undervisningen både sette søkelyset på disse spørsmålene og samtidig holdes sammen av en kronologisk fortelling om fortiden?   «Fortida er ikke hva den en gang var» – historiesyn i endring Da jeg […]
Historie

Elefanter og andre store opplevelser på museum

Det er mange grunner til å besøke museer, enten digitalt eller fysisk. Denne artikkelen vil peke på det viktigste museer har å tilby, men som likevel lett blir glemt. Museer er ikke bare stedet for store kunnskaper og store gjenstander, som elefanter, men for de riktig store følelser. Elefant er heller ikke et tilfeldig valgt […]
Filosofi og etikk

Er folkehelse og livsmestring bare en privatsak?

Identitet blir til i samspill med andre. De tverrfaglige temaene «Folkehelse og livsmestring» og «Demokrati og medborgerskap» underkommuniserer at personlige utfordringer kan ha sammenheng med kulturen og måten samfunnet er innrettet. Politikk og livsmestring handler også om å forstå og påvirke disse strukturene. HANDLER FOLKEHELSE OG LIVSMESTRING OM PERSONLIGE UTFORDRINGER? Overordnet del av læreplanverket forteller oss […]
Historie

Utgir nytt tidsskrift om utdanning og praksis

Tidsskriftet FOU i praksis har endret navn til Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis og skiftet utgiver fra Fagbokforlaget til Cappelen Damm Akademisk. Sammen med navneendringen har tidsskriftet oppdatert profil og formål. Målet er å åpne tidsskriftet mot en bredere forfatter- og leserkrets, samtidig som redaksjonen vil ta vare på viktige kvaliteter i det tidligere […]
Filosofi og etikk

Utforskende samtaler om lyrikk – et undervisningsopplegg

På Cappelen Damms fagkveld om folkehelse og livsmestring i norskfaget 18. september 2019, presenterte Mara Cogni og Karen Langvik (begge lærere ved Oslo voksenopplæring på Sinsen) et undervisningsopplegg om lyrikk der diktene er utgangspunkt for samtaler om eksistensielle og filosofiske spørsmål. Hva er for eksempel ensomhet? I en slik utforskende samtale konsentrerer man seg om […]
Historie

Game of Thrones i historieundervisningen

Kan Game of Thrones være en ressurs i historieundervisningen? Hva med Game of Thrones som historisk referanse til middelalderen? Hver generasjon skriver sin historie, og hver generasjon har sin historie. For mine jevnaldrende var det Asterix, for dagens 30-40-åringer Ringenes herre. Dagens ungdom kommer til å ha Game of Thrones som referanse til fortiden. Game […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk