Historie, religion og filosofi
Shakespeares teater: Enter the players (II)
Shakespeares teater: Enter the players (III)
Urfolk, assimilasjonspolitikk og å snakke samme “historiske språk”
Fagfornyelsen og forslaget til ny læreplan i historie
Skaper vi myndige og reflekterte individer ved å lære dem om demokrati, eller ved å få dem til å se hvordan fortidens mennesker hadde valg og muligheter som var annerledes enn våre? Hva vektlegges i arbeidet med fagfornyelsen? Hvordan kan vi tolke forslaget til ny læreplan i historie?
Aztekerne – brutale imperiebyggere
Myter på skinner
Russerne har lenge hatt et nært forhold til tog. Fersk bok hevder at jernbanen er så viktig at det har preget nasjonens kollektive minne.
Døden i livet
Ny, tverrfaglig Open Access-antologi utfordrer oppfatningen om at døden er stuet bort og tiet i hjel i vårt samfunn.
Hvordan gjøre historiebruk til en ferdighet?
Fortiden er borte for alltid. Den kommer aldri tilbake i sin opprinnelige form, men den lever med oss i mange ulike former og fyller flere ulike funksjoner i samtidens samfunn. Selv om vi bare har én fortid er fortellingene om denne fortiden mange.
Forsøk på å tegne en sirkel: Om å oversette Filosofi som poesi av Richard Rorty
Selvfølgelig svarte jeg ja da jeg ble bedt om å oversette en ny bok i serien «Cappelens upopulære skrifter». Det er en ære og en utfordring. Først må man forstå, så informere seg grundig om konteksten, etablerte begreper og referanser til andre teorier og tenkere, og til slutt skal det hele formidles på norsk på en måte som gir leseren av målteksten den samme opplevelsen som leseren av kildeteksten. Hjelp! Selvfølgelig angret jeg med det samme jeg hadde svart ja.