Lærere kan ikke opphavsrett!

Postet i norsk 5. januar 2017 av Kjetil Nordengen

Hvordan kan lærere formidle kunnskap om opphavsrett til en generasjon flasket opp på Popcorn Time og delekultur? Elevforlaget er et nytt undervisningsopplegg som kanskje kan hjelpe deg på veien.

Poenget med påstanden over er selvfølgelig ikke at lærere har spesielt dårlig kunnskap om opphavsrett. Tittelen er bare brukt for å få oppmerksomheten din rettet mot en lengre tekst om opphavsrett. Antakeligvis kan lærere mer om temaet enn de fleste. Men en viktig forskjell er at lærere i tillegg skal fo...

Hva er god formidling? Hvordan få det til?

Postet i norsk 15. april 2016 av Heidi Helgestad

Formidling: klovn, performance eller kunnskap? Hva er kriterier for god formidling? Hvem er gode formidlere? Aslak Sira Myhre er direktør for Nasjonalbiblioteket og begeistret lærerne på Cappelen Damms norskseminar 8. april 2016.

...

Så du vil bli norsklærer?

Postet i norsk 10. april 2016 av Kirsten Kalleberg

Birger Emanuelsen holdt en nyskrevet appell til norsklærere på Cappelen Damms norskseminar fredag 8. april. Her er diktet "Så du vil bli norsklærer":    

    Så du vil bli norsklærer     Om det ikke lyser av deg på tross av alt ikke bli det med mindre det sprenger ut av hjertet ditt og hodet ditt og kjeften din ikke bli det hvis du må sitte i timevis og stirre på en tom skjerm eller lute over et tomt ark ...

Norskfaget i fremtidens skole

Postet i norsk 1. september 2015 av Lars August Fodstad

Nylig kom sluttrapporten fra det såkalte Ludvigsen-utvalget, som skal legge premissene for utviklingen av skolefagene de neste 20–30 årene. Utvalget byr på gode analyser og forslag til fornyelser, men norskfaget har de ikke helt taket på. Indirekte og taust legges grunnlaget for en radikal endring av skolens største fag.

Ludvigsen-rapporten deler fremtidens læringsbehov inn i fire kompetanse­områder. Først har vi den fagspesifikke kompetansen, altså innhold og arbeidsmåter i hvert enkel...