Om forfatteren

Tommy Moum

er idéhistoriker og arbeider til daglig som lektor ved Horten videregående skole der han underviser i blant annet historie. En periode underviste han i historie og filosofi ved et college i USA. Moum er forfatter av Cappelen Damms læreverk Historie og filosofi, Spenn og Kunsten å påvirke. Nå skriver han på nytt historieverk for videregående skole.

Obamas retoriske fall og oppstandelse

Postet i norsk av Tommy Moum 28. november 2012

Retorikkens comeback har vært en frisk fornyelse av norskfaget i skolen. Da temaet endelig var tilbake i læreplanen, fikk vi tilfeldigvis også drahjelp fra amerikansk politikk. Samme år (2008) som vg3-elevene for første gang skulle lære om etos, logos og patos, ble Barack Obama valgt til USAs president.

Ikke siden Martin Luther Kings dager hadde verden sett en mer karismatisk taler. I valgkampen skapte han enorm glød, og ved et par anledninger reddet han sin egen kampanje gjennom fremragende talekunst. So

Sensur til stryk

Postet i norsk av Tommy Moum 28. februar 2013

Aftenposten satte 15.februar søkelyset på spriket mellom standpunkt- og eksamenskarakterer i norsk hovedmål i den videregående skolen. Elevene går i snitt ned nesten en halv karakter til eksamen, og mange mistenker at slepphendte faglærere og «snille» skoler er for generøse med standpunktkarakteren. I debatten får man ofte inntrykk av at sensuren til eksamen gir en […]

Dessverre er det ikke slik. Som norsklærere og sensorer gjennom mange år påstår vi at vurderingen av eksamensoppgaver i norsk hovedmål kan sprike i alle retninger. Noen elever har flaks og havner i bunken til sympatisk innstilte sensorgrupper, mens andre er prisgitt folk som glatt st