Fagsnakk fra Cappelen Damm

Ettåring i skitten snekkerbukse løper på strand visualiserer diktet «Reise seg» av Marie Takvam.
Norsk litteratur

Falle – og reise seg att?

Det å sjå eit barn reise seg for første gong, kan vere rørande og fint. Kan vi vaksne falle og reise oss på same måte, som om vi var barn igjen? Eller er førestillinga om den vaksne som reiser seg på nytt og nytt, ein romantisk draum, eller sjølvbedraget til ein sjuk og rusavhengig forfattar?

Illustrasjon fra Skolen av Cappelen Damm
Læremidler

I øyehøyde med elevene

– Alt vi gjør på jobben, handler om én ting: Vi skal gjøre skolehverdagen bedre for både lærerne og elevene, fastslår Cappelen Damms redaktør Nicholas Kristian Austad og forlagssjef for grunnskolen, Fride Bergem. Begge jobber med Cappelen Damms læremidler for grunnskolen, som omfatter både lærebøker, den digitale plattformen «Skolen» – og egne, digitale øverom med tilhørende trykte øvehefter for mengdetrening i norsk, matematikk og engelsk for barnetrinnet.

Bilde av Sana fra SKAM
Norsk språk

Få Sana på bana!

Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.  

Ordet hei på mange ulike språk

Et undervisningsopplegg om språklig mangfold

Det å utvikle sin språklige identitet er viktig både for forståelse, tilhørighet og kommunikasjon med andre, og kunnskap om samfunnets språklige mangfold gir alle elever verdifull innsikt. I overordnet del av læreplanen (kapittel 1.2 om identitet og kulturelt mangfold), står det at språklig mangfold skal ses på som en ressurs; «Opplæringen skal sikre at elevene […]
Kyiv i Ukraina
Fagfornyelsen (LK20)

Dikt i krisetider: modernistisk lyrikk i klasserommet

For drøyt hundre år siden opplevde mange kunstnere og forfattere at verden – oppløst i skyttergravskrig eller dynket i industriell tåke og hard betong – var for vond og kaotisk til at man kunne skrive vakkert om den. Ja, kanskje kunne man ikke beskrive den i det hele tatt. Man stilte spørsmål om språkets evne […]
Utstilling av barnetegninger som skildrer 22. juli-terroren. Fra 22. juli-senteret i Oslo.
Historie

De yngste tidsvitnene sitter i klasserommet ditt

Dersom du jobber på en videregående skole, er klasserommet ditt fullt av tidsvitner. De var seks, sju eller åtte år den 22. juli 2011, og de fleste av dem opplevde nok andres sorg og redsel sterkere enn sin egen. Kanskje hadde de foreldre som ville skjerme dem, slik at de bare fikk med seg bruddstykker […]
Norsk språk

Tolkning av tekst som allmennkompetanse

I en hverdag der vi omgis av meningsbærende budskap overalt, gir innsikt i tekstanalyse mer kompetente lesere. I et større perspektiv er det også lett å argumentere for at ferdigheter i å tolke tekst styrker demokratisk medborgerskap. Skal du forstå hvor politiske budskap har forankring, hva de impliserer og hvordan de virker – ja, da trenger du et repertoar for å tolke og forstå.

Ung dame som studerer utendørs ved et hagebord. Vi ser henne ovenfra, hun skriver på PC, og har mange bøker på bordet.
Norsk litteratur

Hvorfor analysere litteratur?

Det er ikke så vanskelig å få folk til å forstå at norskfaget er viktig, så lenge det dreier seg om å lære seg fagskriving, saklig argumentasjon, kritisk lesing eller det å tilegne seg et større ordforråd. De fleste går også med på at det har verdi at unge leser skjønnlitteratur. De opprivende diskusjonene kommer […]

Hold deg oppdatert på Fagsnakk