Norsk for andrespråklige: Grammatikk med strukturøvinger: Verb

Postet i norsk andrespråk 12. oktober 2015 av Siri Teige

De fleste minoritetsspråklige vil ikke lære å snakke grammatisk riktig av teoretisk undervisning. Praksis må til! Strukturøvinger trener hele setninger og er derfor lettere å huske enn enkeltord. Læreverkene gir ofte litt lite øving i å bruke fortid, det trengs mengdetrening. Her kommer et knippe setninger som kan være til hjelp.

 

Jack Hollingsworth

Når jeg bruker dette stoffet, må jeg først være helt sikker på at alle forstår spørsmål og svar. Så gjelder det å ha tålmodighet til å la deltakerne øve og bytte så lenge at det sitter utenat. Dette er beregnet på første innlæring av preteritum, etterpå kommer bevisstheten om når vi bruker preteritum og når vi bruker perfektum.

 

 

 

 Bodde du i Bergen i fjor? Nei, jeg bodde ikke i Bergen, jeg bodde her.
Hadde du jobb før du kom til Norge? Nei, jeg hadde ikke jobb.
Trodde du at norsk var vanskelig? Norsk er vanskeligere enn jeg trodde.
Hva skjedde da du kom hit? Det skjedde ingenting spesielt.
Vil du snu papiret foran deg? Nå snudde jeg papiret!

 

Frekvente svake verb, gruppe 1:

Det gjelder å presentere verbene i grupper så de blir lette å lære. Her et noen frekvente svake verb, gruppe 1:

 

Når begynte du å lære norsk? Jeg begynte for to måneder siden.
Er det lenge siden du bestemte det? Nei, det er ikke lenge siden jeg bestemte det.
Kjøpte du mat i går? Jeg kjøpte grønnsaker.
Betalte du med kort eller med penger? Jeg betalte med penger.
Brukte du sykkel eller bil hit? Jeg brukte buss.
Hvor hørte du om dette kurset? Jeg hørte om det av en venn.
Var det en venn som fortalte om det? Ja, det var en venn som fortalte om det.
Kjørte bussen helt til huset? Bussen kjørte helt hit, ja.
Parkerte du foran huset? Ja, jeg parkerte foran huset.

 

Så har vi svake verb gruppe 3:

 

Gjorde du gymnastikk i går? Ja, jeg bøyde og tøyde i en hel time.
Greier du å spørre på norsk nå? Jeg greide å spørre på bussen i går.
Krevde han å få pengene straks? Han krevde også renter.
Prøvde du skoene i butikken? Jeg prøvde skoene, og de var små.
Strever du med å lære norsk? Jeg strevde mer før.
Øver du på å snakke norsk hver dag? Jeg øvde mye i forrige uke.

 

 

 

ThinkstockPhotos-534198067_AlexanderNovikov.jpg

Vanskelige sterke verb

Sterke verb er vanskelige. Vi kan be folk pugge å gå-går-gikk-har gått, men det er morsommere og mer funksjonelt å lære formene satt inn i en sammenheng. Jeg har pleid å lage en liste med sterke verb som elevene har ved siden av seg. De skriver oversettelser til sitt morsmål, og finner formen for preteritum i listen.

 

Ba du om kvittering? Jeg ba om kvittering, ja.
Fikk du kvittering? Jeg fikk kvittering.
Ble han frisk av sykdommen? Ja, han ble helt frisk.
Dro hun til Drammen? Nei, hun dro til Hammerfest.
Drikker barna melk? De drakk alltid melk før.
Finner du ikke det du leter etter? Jeg fant det i går.
Forstår du grammatikken? Jeg forsto ikke i går, nå forstår jeg mer.
Får han jobb tror du? Han fikk praksisplass i forrige uke.
Ga du barna gaver da du var på besøk? Jeg ga dem gaver.
Hjalp foreldrene barna med leksene? Ja, foreldrene hjalp barna.
Hjalp barna foreldrene da de ble gamle? Ja, barna hjalp ofte foreldrene.
Kommer hun hjem i dag? Hun kom hjem i går.
Så du månen i går kveld? Nei, jeg så ikke månen.
Hvor satt du? Jeg satt her som jeg sitter nå.

 

 

200288689-001

 

Modalverb

Modalverb er svært frekvente, det kan være greit å trene litt ekstra så akkurat de sitter.

 

Kan jenta lese? Hun kunne lese da hun var fem år.
Kan du kjøre bil? Jeg kunne kjøre før jeg kom til Norge.
Kan han svømme? Han kunne svømme da han var ni år.
Må barna gjøre mye lekser? De måtte gjøre mer lekse før.
Må du reise mye i denne jobben? I den forrige jobben måtte jeg reise mer.
Må du kjøpe nytt kjøleskap? Ja, og i fjor måtte jeg kjøpe ny bil.
Skal du reise i dag? Ja, jeg skulle reise i går, men da var jeg syk.
Skal du lese norsk i kveld? Da jeg skulle lese i går, var boka borte.
Skal han ta eksamen? Han skulle ta eksamen i fjor, men han ble syk.
Vil han komme, tror du? I går sa han at han ville komme.
Vil han betale regningen? I går ville han ikke betale.
Vil du hjelpe meg i dag? I går ville du ikke at jeg skulle hjelpe deg.

 

ThinkstockPhotos-481825277_karelnoppe

 

Hva med fortid?

Når bruker vi preteritum og når presens perfektum?

Når vi forklarer preteritum, sier vi ofte at det beskriver noe som skjedde på et bestemt tidspunkt, derfor følger det ofte «i går», «onsdag» eller «i forrige uke». Presens perfektum bruker vi når noe er avsluttet, men ikke på et spesielt tidspunkt.

Her er en treningsoppgave der eleven som svarer skal si om noe er gjort eller ikke gjort:

 

Har du bakt brød? Nei, det har jeg ikke gjort.
Har du lest avisen? Nei, det har jeg ikke gjort.
Har du betalt husleia? Ja, det har jeg gjort.
Har du ringt til kommunen? Nei, det har jeg ikke gjort.
Har du gått tur? Ja, det har jeg gjort.

 

 

A-ending i svake verb

Til slutt skal vi huske på at i store deler av dialekt-Norge ender gruppe 2 av svake verb på –a. Vi gjør det unødvendig vanskelig for innvandrere utenfor Oslo ved å underslå disse formene.

Oppgaven ser da slik ut:

 

Har du rydda i dag? Ja, det har jeg gjort.
Har du kasta søppel? Ja, det har jeg gjort.
Har du prata med naboen? Det har jeg ikke gjort.
Har du flytta mange ganger? Nei, det har jeg ikke gjort.
Har du jobba i hele dag? Det har jeg gjort.

 

 

ThinkstockPhotos-507009489_simonkrStrukturøving har den fordelen at de tvinger elevene til å komme med grammatisk korrekte setninger, de gir nokså automatisk grammatikklæring. En trenger ikke store grammatikalske forklaringer, bare elevene forstår hva det tilsvarer på morsmålet. Når det blir kjedelig, har de som regel lært setningene.

 

 

Om forfatteren

Siri Teige er pensjonert lektor og bor på Vinstra. Hun underviste i norsk som andrespråk i ti år på Ringebu voksenopplæring og før det på Foss vgs og Vinstra vgs.

Kommentar

  1. Veldig bra øvelser

  2. Anne Berit Malum Solvang

    takk for gode tips !

  3. Jan Roald Seglsten

    Jeg syns denne er fin. Jeg tror også, som du antyder, at elevene gjerne får for lite mengdetrening fordi læreverkene, som vi lærere støtter oss godt og inderlig inntil, har for lite av disse repetetive aktivitetene. Kanskje fordi det oppfattes som avleggs?
    Men jeg tror slike øvinger kan være nyttige. De viser setningsmønstre, de gir ordtilfang, og de viser, som her, preteritum. Så kan jo den oppmerksomme lærer gi tilleggsoppgaver, som å variere med presens perfektum (eller de andre formene også, forsåvidt).
    Bra!

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *