Å bygge ordforråd

Postet i norsk andrespråk 3. februar 2016 av Karina Rose Mahan

Noe som de fleste lærere i norsk andrespråk vil oppdage, er at ordforråd er en av de største utfordringene elevene kommer til å ha. Det er så fryktelig mange ord å lære seg!  Så hvordan kan vi lære elevene våre så mange ord uten at timene blir tørre, kjedelige og repetitive? I dette innlegget finner du forslag til noen ordleker for å skape variasjon i ordforrådsinnlæringen.


Nøkkelordene her er «aktiv» og «elevaktiv» læring. Elevene skal være i bevegelse og bruke både seg selv og hverandre som ressurser. Tilpass lekene til dine elever og de temaene som er aktuelle for dere. Bare din egen kreativitet begrenser variasjonsmulighetene.

Ordforråd er faktisk det største kunnskapsfeltet i språk (1).  Det anslås at morsmålsbrukere bruker over 20 000 ord, og dette tallet stiger med ca. ett tusen ord per år i voksen alder (2).  For å kunne følge med i en samtale, er minimumskravet rundt 3 000 ord, og for å lese aviser må man faktisk kjenne til over 9 000 ord (3)! Ikke rart det er utfordrende for dem som skal lære seg norsk som andrespråk – men da er det bare å sette i gang med ordleker!

 

På tavla

Konkurranser er alltid bra for å øke motivasjonen og få opp tempoet litt. Velg et tema som dere har jobbet med. Tenk på hvordan temaet kan deles i underkategorier. Her er et eksempel til temaet «mat». Del klassen i grupper. Hver gruppe har ti minutter på seg til å skrive så mange ord som mulig om temaet inn i skjemaet. Man kan tenke seg at hver gruppe har én underkategori eller at hver gruppe har hele temaet. Gruppa med flest ord vinner. Dere kan gjerne ha en stafettvariant også: en person springer bort til tavla, skriver et ord og løper tilbake til gruppa for å gi krittet til nestemann. Gruppa med flest ord vinner. Andre temaer: land, språk, farger (skriv ned alt du vet som er hvitt), etc.

Tabell-ordlek-på-tavla

Bildelek

Business and office flat icons set

Ha et bilde med mange forskjellige objekter. Hver elev får et tomt ark og skal prøve å skrive navn på så mange av objektene som mulig. De kan gjerne være relaterte til hverandre. Skal dere jobbe med verb, kan du ha et ark med mange mennesker som gjør forskjellige aktiviteter. Skal du ha om kjøkken, kan du ha et bilde med mye kjøkkenutstyr. Denne aktiviteten kan gjøres om til en konkurranse der den som skriver flest riktige ord vinner. Eventuelt kan dere gå gjennom det sammen i klassen og se hvor mye hele klassen klarer å gjette tilsammen som et lag. Husk at slike øvelser er vanskelige når eleven ikke er kjent med ordforrådet fra før av, så denne øvelsen fungerer nok best på kjent stoff.

 

Fargekart til fargelekFargelister

Ha et bilde med mange forskjellige objekter. Hver elev får et tomt ark og skal prøve å skrive navn på så mange av objektene som mulig. De kan gjerne være relaterte til hverandre. Skal dere jobbe med verb, kan du ha et ark med mange mennesker som gjør forskjellige aktiviteter. Skal du ha om kjøkken, kan du ha et bilde med mye kjøkkenutstyr. Denne aktiviteten kan gjøres om til en konkurranse der den som skriver flest riktige ord vinner. Eventuelt kan dere gå gjennom det sammen i klassen og se hvor mye hele klassen klarer å gjette tilsammen som et lag. Husk at slike øvelser er vanskelige når eleven ikke er kjent med ordforrådet fra før av, så denne øvelsen fungerer nok best på kjent stoff. Leken kan gjøres alene, i par eller i grupper.

 

Mennesker i ring for å leke ringleken

Ringleken

Denne leken er ganske morsom, men krever at elevene forstår reglene og er konsentrerte. Alle står i en ring. Du har en liten ting du kan kaste rundt, for eksempel et viskelær. Du velger et tema eller et premiss for ordene som er lov. For eksempel «kjøkkenting», «farger», «dyr», «verb» eller «ting som begynner på s». Kast viskelæret til en tilfeldig person og rop «Stjerne!» Den som tar imot har fem sekunder på seg til å si et nytt ord som begynner på «s.» Hvis vedkommende ikke sier et nytt ord innen fem sekunder, må han/hun sette seg. Folk kaster til hverandre helt til én vinner står igjen.

 

Ord og bilde

Noen ganger, særlig når ordforrådet er litt kjent, men ikke sitter helt, er det lurt å kombinere både ord og bilder. Da kan eleven lettere gjette seg fram til svaret. Det er en fin metode for å bygge selvtillit og kanskje tilføye følelsen av litt flaks? Skriv ut bilder av 20 forskjellige objekter som tilhører et tema dere har arbeidet med, for eksempel «kjøkkenutstyr.» Skriv også ut lapper med navnene til alle objektene.

La elevene kombinere tekst og bilde til de har korrekte par. Dette kan selvsagt gjøres som en konkurranse også, med dobbelt sett bilder og navnelapper.

Kjele Stekespade Kjøkkenkniv

 

Klesplagg-m-nr_scanpix_156699509Hukommelseslek

Man skal aldri undervurdere konkurranseinstinktet. Denne leken er fin for å introdusere nye ord på en rask og effektiv måte. Gi elevene et bilde med mange forskjellige objekter. Her har jeg valgt klær. Gi dem så en liste ved siden av med nummerreferanse til bildet

1. Kjole
2. Jakke
3. Genser.. etc

Gi dem fem minutter til å pugge så mange av objektene som mulig. Når tiden er ute, fjerner du listen, og nå skal de kunne gjengi så mange som mulig. De kan skrive en liste selv der de forsøker å fylle inn alle ordene, eller de kan jobbe to og to og teste hverandre. Tips: Laminèr bildet og la deltakerne bruke white board-tusj til å skrive ord på bildet. Kan brukes igjen og igjen.

Alias

Alias_scanpix_356758976Gjetteleker er en morsom måte å få elever til å snakke på. Plussiden ved gjetteleker er at det oppfordrer elevene til å bruke synonymer eller ord som tilhører sjangeren. Derfor har de en dobbelteffekt på ordforrådinnlæring!
Alle kjenner til gode, gamle Alias – altså at man skal gjette seg til ett ord uten å bruke selve ordet. Dette kan lett og billig la seg gjøres i klasserommet også! Skriv ned aktuelle ord på små lapper. For eksempel: «dress». Så må en elev prøve å forklare hva en dress er uten å bruke ordet «dress». Del gjerne klassen i to grupper, der det gjelder å bli ferdig med sin bunke lapper først.

 

Jente med spørsmålstegnHvem er jeg?

En annen fin gjettelek er «hvem er jeg?» Hver deltaker får et bilde. Det kan for eksempel være et bilde av en hund. Så skal de andre stille JA/NEI spørsmål helt til noen klarer å gjette at personen har bilde av en hund.

 

 

 

[1]Caspi, Tal. Lowie, Wander. (2010). “A Dynamic Perspective on L2 Lexical Development in Academic English;” in Chacón-Beltràn, Ruben; Abello-Contesse Christián; Torreblanca- López María del Mar. Insights into Non-native Vocabulary Teaching and Learning: 41-61.

[2]Schmitt, Norbert. (2000). Vocabulary in Language Teaching. UK: Cambridge University Press.

[3]Ortega, Lourdes. (2009). Understanding Second Language Acquisition. UK: Hodder Education.

Om forfatteren

Karina Rose Mahan er norskamerikaner og emigrerte til Norge som åtteåring. Hun har master i europeiske språk med vekt på andrespråkstilegnelse ved Universitetet i Oslo og har undervist i engelsk og norsk som andrespråk i fem år. For øyeblikket er hun PhD-stipendiat ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Kommentar

  1. Jorunn Bekkhus

    Mange gode opplegg som kan brukes direkte!

  2. Bente Kristin Andreassen

    Dette ser veldig bra ut.

  3. Hei, jeg tenker på alias. Kan du utdype mer om hvordan du gjør når du deler klassen i to. «Del gjerne klassen i to grupper, der det gjelder å bli ferdig med sin bunke lapper først.»

    Hvor mange er på hver gruppe? Er det to stykker på lag, eller er det førstemann til å tippe? Eller er alle sammen i gruppa på lag?

    • Hilde Haugen

      Hei Ole,
      Takk for spørsmålet! Her er svar fra Karina Rose Mahan, forfatteren av dette blogginnlegget:

      Det var et godt spørsmål. Det er vel flere varianter av leken, og hvilken variant man bruker kommer an på klassen. Aktive og flinke elever i en klasse der de er trygge med hverandre kan jobbe i større grupper. Er det mange sjenerte i klassen bør de kanskje jobbe i mindre grupper eller par. Jo mindre grupper, dess mer tid til den enkelte personen også. Hvis det er en kyndig, aktiv klasse kan man ha feks bare en person som står og mimer, så skal resten gjette. Førstemann til å gjette får poeng. Så bytter man slik at andre får prøvd seg. I startfasen av en klasse er det lurt å heller jobbe i par eller grupper på 3-4.

      Håper dette besvarte spørsmålet ditt.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *