Bli kjent- aktiviteter i norskopplæring

Postet i norsk andrespråk 16. august 2016 av Anita Myskja

Etter at navnene i NOA-klassen begynner å feste seg, kan det kanskje være en idé med noen bli-kjent-aktiviteter. Slike aktiviteter kan være med på å styrke gruppefølelsen og kanskje øke tillit og åpenhet i gruppa før man starter med norskopplæring.

Foto: Bartek Szewczyk/ Thinkstock

Bytt side dersom …

Utstyr: Maskeringstape
Organisering: Rydd unna stoler og bord og lag en «grense» med maskeringstape midt på gulvet. Det må være plass til at deltakerne kan stå langs «grensen» på begge sider.
Slik fungerer det: Læreren kommer med en rekke utsagn som deltakerne må ta stilling til. Alle utsagnene skal starte med «Bytt side dersom …». Utsagnene kan varieres med det språklige nivået og tryggheten i gruppa. At flere bytter side samtidig vil være en fin visualisering av hva man har til felles i gruppa trass i at man har ulik bakgrunn.
Forslag til utsagn (Fyll på dine egne):

  • Bytt side dersom du er mann
  • Bytt side dersom du har barn
  • Bytt side dersom du liker pizza
  • Bytt side dersom du har ridd på en hest
  • Bytt side dersom du liker å lage mat
  • Bytt side dersom du har mer enn tre søsken
  • Bytt side dersom du liker katter bedre enn hunder
  • Bytt side dersom du liker film bedre enn bok
  • Bytt side dersom du spiller et instrument (fortell sidemannen hvilket dersom du byttet side)
  • Osv.

 

Flytte spagetti

Utstyr: Maskeringstape, papptallerkener, spagetti
Forberedelser: Lag et «håndtak» av maskeringstape bak på papptallerkenene. Én tallerken til hver deltaker.
Organisering: Deltakerne arbeider i par. De har hver sin tallerken og et bestemt antall spagetti hver.
Slik fungerer det: Man kan legge opp konkurransen på flere måter. Hovedpoenget er at deltakerne to og to skal flytte én spagetti av gangen kun ved å bruke papptallerkenene. Man kan se for seg at det er om å gjøre å være paret som først flytter 5 spagetti fra ett sted til et annet, eller man kan gi et tidsintervall for så å telle opp hvilket par som har flyttet flest spagetti. Dette er en øvelse som krever samarbeid, men der man unngår direkte kontakt.

 

Kilde: Greatsolutions

_MG_3776 _MG_3768


 

 

Nettverk

Utstyr: Ispinner eller lapper med utsagn i en boks, garnnøste
Organisering: Deltakerne sitter i ring.
Slik fungerer det: Førstemann sitter med garnnøstet og trekker en ispinne med to valg fra boksen. For eksempel kan det være «TV eller radio?». Dersom førstemann foretrekker «Radio» sier hun det høyt, og alle som er enige med henne rekker en hånd i været. Hun fester garnet til hånden og sender nøstet videre til en av dem som er enig med henne. Denne tar ned hånden og snurrer garnet en runde rundt seg selv og kaster det videre til en annen med hånden oppe. Når alle med hånden oppe har fått garnet rundt seg, trekker sistemann en ny ispinne. Slik fortsetter det til alle er knyttet sammen i et komplisert garnnettverk.
Forslag til påstander:

  • radio eller TV?
  • sommer eller vinter?
  • katt eller hund?
  • sol eller måne?
  • sjokolade eller kake?
  • sand eller snø?
  • oppvask eller klesvask?
  • piano eller gitar?
  • lørdag eller søndag?
  • penn eller blyant?
  • lese eller skrive?
  • gå eller sykle?
  • rød eller blå?
  • osv.

 

Bygge med plastkrus

Utstyr: 6 papp-/plastkrus per gruppe (3–4 deltakere), 1 strikk per gruppe, 4 hyssingbiter (ca. 60 cm) per gruppe
Forberedelser: Knyt de fire hyssingbitene til hvert «hjørne» av strikken.
Organisering: Hver gruppe får utdelt en strikk med hyssinger og 6 krus. De bør også ha et stabilt underlag å jobbe på. Utgangsposisjonen for krusene er slik:

_MG_3744
Slik fungerer det: Oppgaven er nå å bygge en pyramide med 3 + 2 + 1 krus opp ned uten å bruke annet enn strikken og hyssingene som hjelpemiddel. (Ikke lov å bruke hender.) Deltakerne hoder i en hyssingende hver og må dra i hver sin retning for å utvide strikken nok til å kunne tre den over krusene. Deretter må de manøvrere koordinert og nøyaktig slik at alle krusene kommer i riktig posisjon.

_MG_3747 Foto: Guro K. Barstad

Første gruppe som fullfører er vinneren.

Foto: Guro K. Barstad

 

Gruppestatistikk

Utstyr: Skjema med spørsmål (fyll på med flere), små klistrelapper, eller bare en penn for å sette kryss
Forberedelser: Skriv ut og heng skjemaene opp på veggen i klasserommet
Slik fungerer det: Deltakerne går rundt og avgir sine «stemmer» på de alternativene som passer best for dem. Etterpå ser man i fellesskap på hva deltakerne i hele norskopplæringsgruppa har til felles.

Hentet fra: Ginger snaps

 

TerningTerningen bestemmer

Utstyr: Én terning per gruppe, spørsmålsark
Organisering: Grupper
Slik fungerer det: Hver gruppe har en terning og et spørsmålsark.  En deltaker triller terningen og en annen leser opp det aktuelle spørsmålet. Deltakeren må forsøke å svare.

 

Finn noen som …

Utstyr:  Utskrift av skjema for gruppestatistikk og penn til hver deltaker.
Forberedelser: Kanskje man skal repetere hvordan man stiller spørsmål før aktiviteten går i gang? Beskrivelsene på skjemaet kan selvfølgelig tilpasses språklig nivå og tryggheten i norskopplæringsgruppa.
Organisering: Deltakerne har hvert sitt skjema og går rundt i klasserommet.
Slik fungerer det: Deltakerne går rundt i klasserommet og skal finne personer som passer til beskrivelsene i skjemaet. De krysser av eller skriver navnet på den som oppfyller kriteriene.

 

ThinkstockPhotos

Bli kjent- aktiviteter kan gi godt samhold i norskopplæringsgruppa

Om forfatteren

Anita Myskja er redaksjonssjef for språkredaksjonen. Hun har undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, men har arbeidet med læremiddelutvikling på noa-feltet i mange år.  Anita arbeider for tiden med utviklingen av nye, spennende læremidler.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *