Get big, get specialized or get out:

Postet i Økonomi, marked, ledelse 2. februar 2016 av Jan Kristian Karlsen

Get big, get specialized or get out

Første gang jeg hørte denne uttalelsen var i begynnelsen av min arbeidskarriere. Det var min overordnede i en stor norsk databedrift som uttalte dette, og han fulgte opp med å si at om lag 80% prosent av bedriftene vil forsvinne. Slike uttalelser var ganske populære blant moderne ledere mot slutten av «de glade» 80-årene – og det bar et varsel om hva som ventet oss ved inngangen til 1990-årene. Paradoksalt nok gikk databedriften konkurs. Jeg sluttet i selskapet ett år tidligere og ble ikke rammet, men et par hundre av mine kolleger mistet jobben. Årsaken var at selskapets forretningskonsept knirket og dessuten var kostnadene altfor høye, og etter mitt syn var også arbeidsformene i utakt med tiden. Imidlertid hadde mange av de som mistet jobben en sjokkartet opplevelse, fordi de følte seg ganske trygge. På tross av erkjennelser om at åtte av ti bedrifter forsvinner er det lett å tenke at det ikke gjelder oss. Det er de andre som skal ut.

Etter den søte kløe kommer gjerne den sure svie

«Jappetider» tar slutt. Første halvdel av 1990-årene var ganske tøffe tider, men nå står verdens arbeidsliv ovenfor enda tøffere utfordringer. Under World Economic Forum 2016 i Davos ble det tegnet et dystert bilde: Økt arbeidsledighet og økte forskjeller mellom fattig og rik. I rapporten «The Future of Jobs», World Economic Forum er det anslått at fem millioner sysselsatte mister jobben innen 2020, som et resultat av økonomisk nedgang, teknologiutvikling/automatisering og nye forretningsmodeller. WEF deltaker og Harvard-professor Niall Ferguson regelrett rådet bedriftene til å kvitte seg med medarbeidere.

Imidlertid er det ikke svart – og hvitt

Bedrifter med gode forretningskonsepter og dyktige medarbeidere kan klare seg svært bra. Livskraftige bedrifter vil nok kjennetegnes av å ledes på bakgrunn av evidensbasert kunnskap. De har høy kunnskap om markedet. Dessuten har bedriftene gode nettverk og høy kvalitet på medarbeidernes arbeidsformer, noe som vil bli stadig viktigere for å lykkes i framtidens arbeidsliv, både som bedrift og som individ.

Tid til arbeid - tid til overs

Om forfatteren

Jan Kristian Karlsen
er daglig leder i analyse- og rådgivingsselskapet Company Pulse AS. Han har stor kunnskap om den fleksible arbeidsdagen, om effektiv arbeidsdag og tidstyver, samt metoder for utvikling av gode arbeidsplasser, både i private og offentlige virksomheter i inn- og utland. Han har skrevet bøker om emnet, blant annet «Tid til arbeid – Tid til overs", tidstyver, teknologi og åpne kontorlandskap». Karlsen arbeider med forskning og metodiske undersøkelser innen temaet nye arbeidsformer og tidsbruksanalyser.
Jan Kristian bidrar også som rådgiver for bedrifter, med undervisning, kurs/«work-shops», foredrag og som blogger.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *