Ordlæring del 2. 10 tips til aktiviteter for ordlæring
Hvordan gjøre norsklæringen lystbetont og effektiv på samme tid? Her kommer noen tips til hvordan man kan jobbe med ordlæring i praksis.
Hvordan gjøre norsklæringen lystbetont og effektiv på samme tid? Her kommer noen tips til hvordan man kan jobbe med ordlæring i praksis.
Læreren har en stor jobb med å være bevisst i valg av metode og ved å legge til rette for at effektiv ordlæring skal kunne skje i og utenfor klasserommet.
Stengte skoler og barnehager som følge av koronasmitte gjør at vi må drive hjemmeskole og tenke utenfor boksen i norskopplæringa for voksne innvandrere.
Kva meiner innvandrarane sjølve om det å læra norsk som andrespråk i vaksen alder i eit nytt samfunn og i ein ny kultur? Og kvifor skal me eigentleg studera innvandrarane sine eigne beskrivingar og refleksjonar?
I dette andre innlegget om språkkafeen på Tøyen vil jeg ta for meg innholdet, hva en språkkafékveld kunne bestå av.
Slik lagde vi språkkafé – et sted der mennesker kunne møtes, knytte kontakter og snakke norsk sammen.
Endelig foreligger «Translanguaging: Language, Bilingualism and Education» i norsk versjon. Det er en etterlengtet oversettelse! Forfatterne kritiserer tradisjonelle andre- og fremmedspråkteorier og tilbyr isteden et nytt perspektiv på flerspråklighet og flerspråklighetsdidaktikk som vi trenger for å forstå kompleksiteten og for å møte globaliseringa på en god måte.
Undervisningsopplegg om norsk jul, tradisjoner og historie.
Hvordan kan utenlandske elever komme i kontakt med nordmenn og øve seg i det norske språket?