Se innleggene fra vårt årlige norskseminar, fredag 31. mars 2017!
Kjernen i norskfaget?
Temaet på norskseminaret var inspirert av diskusjonene om hva norskfagets kjerne er – og hva det bør være i tiden som kommer:
Det amerikanske presidentvalget og de populistiske strømningene i dagens Europa viser at kritisk tenkning og kildekritikk er viktigere enn noen gang før. Arbeidet med nye læreplaner i norskfaget er i gang, og vi ser fram til å høre mer om hva vi kan forvente. Samtidig skal det undervises etter gjeldende læreplan i noen år til, og vi byr på noen praktiske og aktuelle undervisningsopplegg. Bård Torgersen leser fra sin siste diktsamling, Romaner.
PROGRAM
Alle foredragene på seminaret ble filmet. Se ett eller flere av dem på Cappelen Damm TV!
Aslaug Veum (førsteamanuensis ved Høgskolen i Sørøst-Norge):
Korleis auke elevene sin kritiske tekstkompetanse?
Martin Minken (norsklektor, arbeider nå med norskfaget i Utdanningsforbundet og er medforfatter på læreverket Moment : Norsk for studieforberedende Vg1-Vg3):
Ny læreplan i norsk: hva skjer?
Lars August Fodstad (førsteamanuensis ved NTNU, tidligere styreleder i LNU og medforfatter på læreverket Moment):
Skjønnhet eller skjemavelde? Hvordan undervise i litterær tolkning?
Siv Sørås Valand (norsklektor ved Sandvika vgs og medforfatter på læreverkene Kontakt for yrkesfag Vg1-2, Kontakt påbygging Vg3 og Kontakt yrkesfag – Basis):
Kildekritikk: Hvordan og hvorfor? Et undervisningsopplegg
Tone Elisabeth Grundvig (norsklektor ved Sandefjord vgs og medforfatter på Kontakt -læreverkene):
Tale Birkeland Engebretsen (norsklektor ved Porsgrunn vgs):
Hvordan lage gode leseoppgaver for kritisk lesning av sakprosa?
Samtidspoesi! Bård Torgersen leser fra sin diktsamling Romaner (Flamme Forlag, 2015).