Wessels gravskrifter og andre bagateller
Les småvers av Johan Herman Wessel, snakk om humor og alvor, og lek med litterære virkemidler i klasserommet.
Les småvers av Johan Herman Wessel, snakk om humor og alvor, og lek med litterære virkemidler i klasserommet.
Det å sjå eit barn reise seg for første gong, kan vere rørande og fint. Kan vi vaksne falle og reise oss på same måte, som om vi var barn igjen? Eller er førestillinga om den vaksne som reiser seg på nytt og nytt, ein romantisk draum, eller sjølvbedraget til ein sjuk og rusavhengig forfattar?
Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.
Litteraturformidling til barn og unge har kulturpolitisk prioritet, foregår nær sagt over alt og organiseres av ulike aktører. Likevel er ‘alle’ stadig bekymret for barn og unges lesing, særlig gutters. Gang på gang kommer det undersøkelser som forsterker inntrykket av at barn og unges fritidslesing avtar. Virker ikke formidlingen etter hensikten?