Fagsnakk fra Cappelen Damm

Redaktør for Leseunivers, Roy-Petter Kjekstad Johansen. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Fagfornyelsen (LK20)

Leselyst for en ny generasjon

Når Cappelen Damm nå lanserer en helt ny generasjon med Leseunivers-bøker, får elevene mer humor og mer variasjon i tematikken.

Bilde av Sana fra SKAM

Få Sana på bana!

Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.  

Tolkning av tekst som allmennkompetanse

I en hverdag der vi omgis av meningsbærende budskap overalt, gir innsikt i tekstanalyse mer kompetente lesere. I et større perspektiv er det også lett å argumentere for at ferdigheter i å tolke tekst styrker demokratisk medborgerskap. Skal du forstå hvor politiske budskap har forankring, hva de impliserer og hvordan de virker – ja, da trenger du et repertoar for å tolke og forstå.

Lesekompis – motivasjon for lesing

Gode leseopplevelser inviterer både små og store inn i uendelig mange verdener, tidsepoker, følelser, ulike perspektiver og kunnskap. Når lesingen går lett, har det positiv innvirkning på de fleste skolefag. «Vi ønsker at lesingen skal være motiverende, at elevene skal like å lese og tilegne seg leseferdigheter mens de lærer og opplever. Men det er […]
Norskopplæring

Språk i endring

Språk er spennende! Og språket vårt står ikke stille. Det er dynamisk, alltid i bevegelse. Språk er identitet, og alt som skjer i og med språket skaper sterke følelser og gir grunnlag for sterke meninger. Hva skjer med det norske språket i dag, hvilke endringer opplever vi? Er det for eksempel ok å si «Kan […]

Klarer språkvitere å ha to tanker i hodet samtidig?

Språket er det særtrekket som klarest skiller oss mennesker fra de andre medlemmene i dyreriket. Til forskjell fra alle andre arter kan vi bruke språket til å tenke, til å argumentere, til å gjøre narr, til å uttrykke hatefulle ytringer og til bevisst eller ubevisst å posisjonere oss sosialt.

Gammel spade

Noen tanker om norskdebatten og fagspråk

Litteraturkritiker Knut Hoem mente at språket var akademisk tåkete og at begreper som «lesestrategier» tok plassen til det som burde være kjernen i faget, nemlig skjønnlitteraturen. Kritikken av norskfagets innhold og arbeidsmåter har blitt debattert av andre, men kritikken av fagspråk har i liten grad blitt kommentert.

«Mange gutter sakter akterut fra skolestart»

Det kan være utfordrende å ikke gi slipp på å lære barn grunnleggende ferdigheter. Dette kommer tydelig fram i boka "På vei til å bli skrivelærer", som er utgitt Open Access med åpen tilgang for alle. Undertittelen "Lærerstudenten i dialog med teori og praksis" peker mot bokas hovedtema: lærerstudenters strev med å få norske barn til å lære å skrive, og til å skrive for å lære. Deres erfaring kan være nyttig også for ferdig utdannede skrivelærere.

Kontakt for påbygging er her!

Kontakt påbygging er et helt nytt norskverk, og nå er det mulig å bla i deler av boka her.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk