Wessels gravskrifter og andre bagateller
Les småvers av Johan Herman Wessel, snakk om humor og alvor, og lek med litterære virkemidler i klasserommet.
Les småvers av Johan Herman Wessel, snakk om humor og alvor, og lek med litterære virkemidler i klasserommet.
Det å sjå eit barn reise seg for første gong, kan vere rørande og fint. Kan vi vaksne falle og reise oss på same måte, som om vi var barn igjen? Eller er førestillinga om den vaksne som reiser seg på nytt og nytt, ein romantisk draum, eller sjølvbedraget til ein sjuk og rusavhengig forfattar?
– Alt vi gjør på jobben, handler om én ting: Vi skal gjøre skolehverdagen bedre for både lærerne og elevene, fastslår Cappelen Damms redaktør Nicholas Kristian Austad og forlagssjef for grunnskolen, Fride Bergem. Begge jobber med Cappelen Damms læremidler for grunnskolen, som omfatter både lærebøker, den digitale plattformen «Skolen» – og egne, digitale øverom med tilhørende trykte øvehefter for mengdetrening i norsk, matematikk og engelsk for barnetrinnet.
Hvorfor og hvordan vi kan ta Sana inn i undervisningen? Å ta SKAM inn i undervisningen av unge og voksne minoritetsspråklige er å følge essensen i LK20. Gjengangere i læreplanverket, som identitet og kulturelt mangfold kunne egentlig ha vært undertittelen til SKAM. Flerkulturelle Sana gjør det lettere å tilpasse undervisningen for elever med norsk som andrespråk.
For at minoritetsspråklige elever skal klare seg på yrkesfag og i arbeidslivet, må de lære fagspråket. Hvordan kan elevene lære fagspråk på en læringsfremmende og effektiv måte?
I en hverdag der vi omgis av meningsbærende budskap overalt, gir innsikt i tekstanalyse mer kompetente lesere. I et større perspektiv er det også lett å argumentere for at ferdigheter i å tolke tekst styrker demokratisk medborgerskap. Skal du forstå hvor politiske budskap har forankring, hva de impliserer og hvordan de virker – ja, da trenger du et repertoar for å tolke og forstå.