Å forske med kunsten
Hvordan forsker man med kunsten? Dette spørsmålet danner utgangspunktet for det siste temanummeret av «Journal for Research in Arts and Sports Education».
Hvordan forsker man med kunsten? Dette spørsmålet danner utgangspunktet for det siste temanummeret av «Journal for Research in Arts and Sports Education».
Tidsskriftet Internasjonal Politikk vier en hel utgave til Børge Brendes periode som utenriksminister. De ulike artiklene fremhever hvordan han i stor grad forble en minister som fokuserte på diplomati snarere enn utenrikspolitikk.
Av alle som har mottatt Nobels fredspris er det kun to som har dødd i fangenskap: tyske Carl von Ossietzky som ble tildelt prisen i 1936, to år før han døde, og kineseren Liu Xiaobo som fikk prisen i 2010. Liu døde i 2017.
Hvordan ble Norge formet? Mange svar finnes i skolens historie fra 1800-tallet og kan studeres gjennom gamle kart og lærebøker. Derfor bør dette være en sentral del av historiefaget i skolen.
På 1990-tallet var “eldgammelt etnisk hat” en populær forklaring på flere av samtidens blodigste kriger og folkemord, som krigen og folkemordet i Bosnia.
Utdelingen av Nobels fredspris retter hver høst verdens oppmerksomhet mot Norge. Den berømte utmerkelsen skaper ofte debatt og kan noen ganger påvirke den internasjonal dagsorden. Prisen har bidratt til å bygge opp bildet av Norge som fredsnasjon, men er det på tide å gjøre noe med utdelingsseremonien i Oslo Rådhus?
«Jeg vil bli journalist!» roper en begeistret elev på VG2 Helse og oppvekst etter å ha blitt sendt ut i felt på Grønland i Oslo.
Espen Barth Eide har siden mai 2015 vært megler i forhandlinger mellom greskkypriotene og tyrkiskkypriotene. Forhåpentligvis blir han den siste, slik at den splittede øya i det østlige Middelhavet, med Europas siste delte hovedstad, endelig kan gjenforenes.
Pirater i eventyr og virkelighet. I populærkulturen møter vi piratskikkelsen i dramaer lagt til det klassiske pirateriets gullalder, ca. 1700-1730.
Lærerne ønsker å prioritere demokratiopplæring, men begrenses av andre føringer i læreplanen.