Fagsnakk fra Cappelen Damm

Redaktør Roy-Petter Kjekstad Johansen foran bokhylle.
Fagfornyelsen (LK20)

Skap motivasjon med veiledet lesing

Veiledet lesing handler om at eleven leser med støtte og veiledning fra læreren. Med denne støtten mestrer elevene å lese en tekst som er litt for vanskelig for dem å lese på egen hånd. Her er fire konkrete tips til hvordan du kan bruke de nye Leseunivers-bøkene til å skape mer leselyst og leseglede i arbeidet med veiledet lesing.

Skolebiblioteket som læringsarena
Norsk litteratur

Skolebibliotekets muligheter i lesekrisens tid

Den siste tiden er det to nyhetssaker som særlig berører litteratur- og lesefeltet i Norge. Jon Fosse har fått Nobelprisen i litteratur, og PISA-resultatene viser igjen at norske elever har svake leseferdigheter. Den ene nyheten skaper begeistring, den andre bekymring.

Redaktør Lise Wulff med Spansk 8
Fagfornyelsen (LK20)

Den lekne veien til spansk læreglede

Spansk 8-10 fra Cappelen Damm er et splitter nytt læreverk skreddersydd for LK20. Her får  elevene et fargerikt møte med det spanske språket og og tilhørende kultur, i en lettfattelig og visuell form som gjør det enkelt for alle å henge med fra start.

Portrett av Sølve Kuraas fra TENK som intervjues om Kunstig Intelligens
Læremidler

Kunstig intelligens gjør lærerne viktigere enn noen gang

Det er ingen som merker bølgen av kunstig intelligens mer enn skolen. Det betyr at vi ikke kan fortsette å gi elevene oppgaver slik vi har gjort til nå, mener Sølve Kuraas Karlsen i Tenk.

Redaktør for Leseunivers, Roy-Petter Kjekstad Johansen. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Fagfornyelsen (LK20)

Leselyst for en ny generasjon

Når Cappelen Damm nå lanserer en helt ny generasjon med Leseunivers-bøker, får elevene mer humor og mer variasjon i tematikken.

Lærebokforfatterne Guro Barstad Corneliussen og Svend Kristian Eidsten. Foto Geir Anders Rybakken Ørslien
Matematikk og naturfagene

Naturfag 5–7 med begeistring

Naturfag 5–7 for mellomtrinnet er ikke bare skrevet for å gjøre elevene til nysgjerrige utforskere, men også for å gjøre hverdagen mye enklere for lærerne.

Forsideomslag KRLE 9
Religion og livssyn

KRLE 8-10 engasjerer elevene med filosofi

Når elevene åpner nyheten KRLE 8–10 fra Cappelen Damm, får de utforske etiske og eksistensielle dilemmaer fra vår felles hverdag: Hvordan kan vi lære å være uenige i en flerkulturell virkelighet?

Python-programmering i matematikkfaget
Matematikk

Å lære bort programmering i matematikkfaget

Siden høsten 2020 har programmering vært en del av matematikkfaget i skolen. Det har gitt behov for ny kompetanse både hos lærere og lærerstudenter. Å sikre god undervisning er blitt viktigere enn noensinne. 

Historiebevissthet i klasserommet
Historie

Historiebevissthet i skolen

Elevers historiebevissthet er et sentralt læringsmål i historiefaget. Det er ikke nok å utvikle kunnskaper og ferdigheter i historie. Elevene må også bevisstgjøres på hvordan vi oppfatter forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid, og hvordan vi bruker historie. Hvordan kan lærere utvikle egen undervisning slik at elevene lærer å bruke historie som redskap for livsmestring og samfunnsdeltakelse?

Bilde Jarle Havnes

Teknologien som hjelper alle å være med

Universell utforming av digitale læremidler (WCAG) er bra for alle – men helt avgjørende for noen. Jarle Havnes i Cappelen Damm Utdanning mikser teknologi og kreativitet for å sikre at alle kan delta på lik linje i undervisningen.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk