Fagsnakk fra Cappelen Damm

Redaktør Roy-Petter Kjekstad Johansen foran bokhylle.
Fagfornyelsen (LK20)

Skap motivasjon med veiledet lesing

Veiledet lesing handler om at eleven leser med støtte og veiledning fra læreren. Med denne støtten mestrer elevene å lese en tekst som er litt for vanskelig for dem å lese på egen hånd. Her er fire konkrete tips til hvordan du kan bruke de nye Leseunivers-bøkene til å skape mer leselyst og leseglede i arbeidet med veiledet lesing.

Skolebiblioteket som læringsarena
Skoleledelse

Skolebibliotekets muligheter i lesekrisens tid

Den siste tiden er det to nyhetssaker som særlig berører litteratur- og lesefeltet i Norge. Jon Fosse har fått Nobelprisen i litteratur, og PISA-resultatene viser igjen at norske elever har svake leseferdigheter. Den ene nyheten skaper begeistring, den andre bekymring.

Redaktør Lise Wulff med Spansk 8
Fagfornyelsen (LK20)

Den lekne veien til spansk læreglede

Spansk 8-10 fra Cappelen Damm er et splitter nytt læreverk skreddersydd for LK20. Her får  elevene et fargerikt møte med det spanske språket og og tilhørende kultur, i en lettfattelig og visuell form som gjør det enkelt for alle å henge med fra start.

Redaktør for Leseunivers, Roy-Petter Kjekstad Johansen. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Norsk språk

Leselyst for en ny generasjon

Når Cappelen Damm nå lanserer en helt ny generasjon med Leseunivers-bøker, får elevene mer humor og mer variasjon i tematikken.

Lærebokforfatterne Guro Barstad Corneliussen og Svend Kristian Eidsten. Foto Geir Anders Rybakken Ørslien
Matematikk og naturfagene

Naturfag 5–7 med begeistring

Naturfag 5–7 for mellomtrinnet er ikke bare skrevet for å gjøre elevene til nysgjerrige utforskere, men også for å gjøre hverdagen mye enklere for lærerne.

Forsideomslag KRLE 9
Religion og livssyn

KRLE 8-10 engasjerer elevene med filosofi

Når elevene åpner nyheten KRLE 8–10 fra Cappelen Damm, får de utforske etiske og eksistensielle dilemmaer fra vår felles hverdag: Hvordan kan vi lære å være uenige i en flerkulturell virkelighet?

Python-programmering i matematikkfaget
Matematikk

Å lære bort programmering i matematikkfaget

Siden høsten 2020 har programmering vært en del av matematikkfaget i skolen. Det har gitt behov for ny kompetanse både hos lærere og lærerstudenter. Å sikre god undervisning er blitt viktigere enn noensinne. 

Historiebevissthet i klasserommet
Lærerutdanning

Historiebevissthet i skolen

Elevers historiebevissthet er et sentralt læringsmål i historiefaget. Det er ikke nok å utvikle kunnskaper og ferdigheter i historie. Elevene må også bevisstgjøres på hvordan vi oppfatter forholdet mellom fortid, nåtid og fremtid, og hvordan vi bruker historie. Hvordan kan lærere utvikle egen undervisning slik at elevene lærer å bruke historie som redskap for livsmestring og samfunnsdeltakelse?

Bilde Jarle Havnes

Teknologien som hjelper alle å være med

Universell utforming av digitale læremidler (WCAG) er bra for alle – men helt avgjørende for noen. Jarle Havnes i Cappelen Damm Utdanning mikser teknologi og kreativitet for å sikre at alle kan delta på lik linje i undervisningen.

Hold deg oppdatert på Fagsnakk