Spansk 8–10 fra Cappelen Damm er et splitter nytt læreverk skreddersydd for LK20. Her får elevene et fargerikt møte med det spanske språket og tilhørende kultur, i en lettfattelig og visuell form som gjør det enkelt for alle å henge med fra start.
Den første boka i det nye læreverket, Spansk 8 Grunnbok, ble lansert til skolestart høsten 2023. Spansk 9 og Spansk 10 kommer i 2024, og blir like fargerike og levende som det 8. klassingene nå får oppleve.
– Det er viktig for oss at fremmedspråk skal fenge alle, og at vi får med alle elever fra start. Derfor har energi og glede har vært viktige nøkkelord i arbeidet med dette nye læreverket, forteller redaktør Lise Wulff, og peker begeistret på to illustrerte sjarmører på et oppslag tidlig i Spansk 8-boka.
Don Quijote er fast gjest
– Se på disse to her: den ene er en ikonisk romanskikkelse, den andre er blant verdens mest berømte skjeletter!
I lekne streker ser vi Don Quijote fra romanen med samme navn og meksikanske Catrina, selve symbolet på Día de Muertos – de dødes dag, en årlig feiring i Mexico, som er lystigere enn den høres ut.
– De to følger elevene gjennom hele læreverket. I tavleboken får elevene også høre dem snakke, sier Wulff. Hun spiller av Catrinas stemme – som på norsk klinger med en nydelig, latinamerikansk aksent, siden skuespilleren bak er fra Argentina. Dette er ett av læreverkets mange innslag fra den spansktalende kulturen utenfor Spania.
Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
– Vi ønsker å gi elevene en smak av hele den spanskspråklige kulturen på begge sider av Atlanteren, og har jobbet tett med vår egen illustratør og vår egen designer for å gjøre boka til en visuell opplevelse for elevene, forteller Wulff. Selv har hun bakgrunn både som utøvende kunstner og som prosjektleder, og har både studert og jobbet i Spania.
Bilder elevene kan gå inn i
– Elevene møter bilder og motiver også fra land som Peru, Chile og Argentina, i form av landemerker eller begivenheter som vi knytter til oppgavene våre. Noen steder skal elevene lete etter informasjon i bildet, andre ganger kan de lage sine egne – for eksempel ved å lage sitt eget, imaginære slektstre. Hvert kapittel starter også med et stort bilde, som inneholder historier eller fun facts som setter i gang tematikken. Det skal være gøy å lære spansk, og spennende å bli kjent med de ulike kulturene.
Gjennom hele læreverket møter elevene flere visuelle grep som skal gjøre progresjonen enklere å henge med på.
– De som blar seg innover i bøkene, vil se at puslespillbrikkene er et symbol som vi bruker helt bevisst, ikke minst for å vise hvordan grammatikken er bygget opp. Noen foretrekker en systematisk tabell, mens andre lærer bedre gjennom visuelle mønstre – og her bruker vi begge tilnærmingene. Vi viser for eksempel de ulike elementene og endelsene som puslespillbrikker eleven kan sette sammen. Andre ganger lager vi et spill som gjør det morsommere å øve inn de ulike preposisjonene du må kunne i spansk. Målet er at alle skal kunne henge med, og at det skal være flere veier til mål, forteller Lise Wulff.
Få læreren til å skinne
I Skolen fra Cappelen Damm er det egne øverom i spansk. Der møter elevene Don Quijote og Catrina igjen, som introduserer dem til spill som gjør det enklere å få gloser og grammatikk til å feste seg. Lærerveiledningen ligger også redaktørens hjerte nær. Der har målet vært å gi rikelig med ekstramateriale i form av bakgrunnskunnskap, ekstra bilder og historier som gjør det lett å variere og vekke elevenes interesse.
Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
– Det er ikke enkelt å finne på stadig nye måter å aktivisere læringen på, så i lærerveiledningen har vi lagt inn flere ulike tips til spill og leker som kan brukes i stedet for den rene puggingen. Vi vil at læreren skal få skinne, og da er lærerveiledningen viktig også på flere måter. Se på dette bildet, for eksempel!
Wulff har bladd opp på et stort bilde fra Argentina.
– Her ser vi to som er på kafé i Buenos Aires, og de skimter en ganske spesiell bro utenfor vinduet. Klarer elevene å finne fram til den broen på nettet? Her kan de få lete, og se om de finner «Puente de la Mujer», som broen heter. Her kan læreren hente fram historien om broen og et eget bilde av den i lærerveiledningen. Og når de først snakker om den; hva betyr «Mujer»? Illustrasjonsbildene er noe mer enn bare en illustrasjon, elevene skal kunne gå inn i dem. Slik gjør vi en geografisk oppdagelsesferd til en del av undervisningen.
Her kan du lese mer om læreverket Spansk 8–10 fra Cappelen Damm.